mandysaschainUSA.reismee.nl

Tweede dag New York

Zondag 8 augustus, mijn verjaardag.

De dag begint met twee cadeautjes van Mandy en Sascha: een mooie zwart-zilverkleurige ring en een paar hele leuke zilverkleurrige oorringen en een lieve verjaardagskaart van mijn moeder. En daarnaast heel veel lieve felicitaties via WhatsApp, sms en FB. Daarna starten we de dag op mijn verzoek met pancakes in het restaurant dat verbonden is aan het hotel. Mandy heeft bij haar baas de Blokker als verrassing nog twee kaarsjes gekocht, zodat het hele restaurant nu ook mijn leeftijd kent :-(

Na dit heerlijke ontbijt gaan we met de metro naar de zuidpunt van Manhatten om met de gratis ferry naar Staten Island te varen, hiermee varen we langs het vrijheidsbeeld en hebben we ook een prachtig uitzicht op de skyline van New York. Terug aan de wal van Manhatten lopen we, onder de indruk van alle reusachtige gebouwen om ons heen, via Wallstreet en Trinity church (nu onvoorstelbaar dat dat ooit het hoogste gebouw was...) naar 9/11 Memorial / Ground Zero. De twee grote 'kraters' zijn mooi en indrukwekkend, zeker met alle namen van de slachtoffers die erop zijn aangebracht. Ook daar vergapen we ons trouwens weer aan alle enorme bouwwerken om ons heen, vooral de nieuwe WTC-toren spant daarbij de kroon. We voelen ons nietig...

We vervolgen onze wandelroute naar de Brooklyn Bridge en zien de brug bij bet water torenhoog boven ons. Geen trap...foutje...de opgang van de brug blijkt een heel stuk landinwaarts te liggen. Omdat we er toch wel graag op willen lopen, moeten onze vermoeide benen ons nog een paar kilometer dragen. Maar we laten ons niet kisten! Het is, mede door zijn leeftijd, een bijzondere brug. Jammer genoeg hadden alleen wel heeeeeel veel mensen bedacht om die dag op de brug te lopen... het werd een wandeling in file, maar met als voordeel dat we ook heerlijk mensen konden kijken en die heb je daar in alle soorten en maten!!!

Na het trotseren van een stukje Brooklyn Bridge zoeken we een metrostation op, die ons naar onze laatste bezienswaardigheid brengt: de Highline. Na eerst wat energie (biertje!) op te hebben gedaan aan de voet van de Highline, zijn we dit park ingegaan. Het is een fraai park dat is aangelegd op een oude treinspoorlijn dat tussen de 5 en 10 meter boven de grond ligt. Een heerlijke wandeling die eindigt in de straat van ons hotel. Mijn verjaardag ronden we vervolgens af met een heerlijk en gezellig etentje in het restaurant naast het hotel! Topdag!

Frenchtown en New York

3-6 augustus

Hallo allemaal,

Gister zijn wij veilig aangekomen in een erg mooi hotel in New York, nadat wij een paar drukke maar hele leuke dagen hebben gehad met Theo en Margaret in en rond Frenchtown. Maandagmiddag hebben we Frenchtown rondgewandeld en maïs gekocht voor de barbecue ’s avonds bij Vicky en Mark, goede vrienden van Theo en Margaret. We hebben daar een gezellige avond gehad. Op dinsdag zijn wij een dagje naar New Hope en Philadelphia geweest. New Hope is een mooi dorpje met veel kunstenaars. Hier hebben we een lekkere lunch gedaan bij het oude treinstation. ’s Middags in Philadelphia hebben we eerst een interessante rondleiding gehad langs gebouwen die belangrijk waren bij het stichten van de Verenigde Staten. Daarna een bezoek gebracht aan de kamer waar de Declaration of Independence is getekend. Helaas was de rondleider daar nogal onverstaanbaar, zelfs voor Margaret, waardoor we niet alles hebben meegekregen. In de avond zijn we naar een honkbalwedstrijd geweest van de Phillies, het team van Philadelphia, die tegen de LA Dodgers moesten spelen. Het was heel gaaf om bij zo’n wedstrijd te zijn en we hebben erg genoten. Ook hadden we nog het geluk dat de Phillies een Grand Slam sloegen, een home-run waarbij alle honken bezet waren, en ook uiteindelijk de wedstrijd wonnen met 6-2.

De volgende dag zijn we samen met de moeder van Margaret eerst gaan ontbijten in een restaurantje waar vooral lokale bewoners op leeftijd voor hun ontbijt samen komen. Een bijzondere en leuke ervaring, alsof de tijd daar heeft stilgestaan.In de ochtend naar Ringing Rocks gegaan met hamers in de achterbak. Ringing rocks is een hele berg grote stenen bij elkaar, waarbij als je met een hamer op sommige stenen slaat er een mooi geluid uitkomt. Alle stenen die daar bij elkaar lagen, zagen er al heel indrukwekkend uit, maar het geluid wat sommige stenen maakte, maakte de ervaring nog beter. Die middag hebben we fietsen gehuurd en zijn we een aantal kilometers gaan fietsen op een erg mooi pad langs de Delaware river. Het was een mooie route en ook nog een hert voor ons langs zien lopen.

Donderdag was de dag dat de familie weer compleet werd. Samen met Theo en Margaret hebben we Mandy opgehaald van het vliegveld en zijn daarna doorgereden naar het strand. Wat opvallend was, is dat je hier moet betalen om het strand op te gaan. Naast het strand was wel een promenade, waar we heerlijk even konden slenteren. Na een laatste lunch samen, werden we afgezet bij een treinstation door Theo en Margaret om daar het volgende deel van onze vakantie te beginnen.

Groetjes, Sascha

6 - 7 augustus

Hallo allemaal,

New York City, de stad waar onze reis met zijn viertjes begint.

Nadat we werden afgezet op het treinstation in Newark door Theo en Margaret, namen we de trein New York in en arriveerden we op loopafstand van ons hotel. Deze is schuin tegenover Madison Square Garden gelegen. Het was pas half 7, dus het sightseeing kon die avond al beginnen. Na ergens een wrap te hebben gescoord, zijn we doorgelopen naar Times Square. Doordat het ondertussen donker was, vielen alle reclameborden nog meer op en keken we onze ogen uit. Na nog een rondje door de M&M store was het tijd om terug naar het hotel te gaan. Mandy was nogal moe, omdat zij die ochtend natuurlijk pas was komen invliegen.

Vanochtend werden we wakker in onze heerlijke bedden in het hotel. Na een broodje te hebben gehaald, begon onze dag bij de Empire State Building. Het was nog vroeg, dus de rijen waren nog kort en al snel stonden we op de 86e verdieping.

(tot zover de bijdrage van Sascha)

Daar en later ook op de 102de verdieping, hadden we een prachtig gezicht op de gebouwen in New York. Na een koffiepauze doorgelopen naar Grand Central Station en de gebouwen van de Verenigde Naties. Het wandelen beviel goed, dus we zette onze route door naar achtereenvolgens: St. Patricks cathedral, Rockefeller Center, Palace hotel (voor Mandy en Sascha, omdat de serie Gossip Girl daar voor een deel is opgenomen). Daarna toch maar de metro ingeschakeld en langs het Guggenheim museum (helaas konden we zonder ticket niet even binnen kijken) naar Central Park gegaan. In het park werden we verrast door de schildpadden en wasberen die daar vrij rondlopen. Omdat onze benen het toen zo ongeveer wel af lieten weten, hebben we daarna de metro terug naar ons hotel genomen.

’s Avonds heerlijk genoten van twee big american pizza’s aan de overkant van het hotel.

Groetjes, Usen, Angelique, Mandy en Sascha

Bijna zover

De spullen zijn bijna gepakt!

Morgenochtend vliegen Usen en ik naar de VS, waar Sascha inmiddels al een week verblijft. We trekken een paar dagen met Theo en Margaret op, in en rond Frenchtown, het geboortedorp van Margaret. We kijken er erg naar uit!

Donderdag arriveert Mandy en starten we de rondreis met z'n viertjes, te beginnen met een paar dagen New York.

Wat een vooruitzicht!

We houden jullie op de hoogte!

Lieve groetjes, Usen en Angelique

THUIS!!!

Beste mensen,

Hier nog even een laatste kort berichtje. We zijn na een voorspoedige reis, vanmorgen om 8:00 uur op Schiphol geland.We zijn tijdens de twee vluchten totaal 9 uur 'verloren' en hebben daardoor een nacht overgeslagen. Inmiddels is het voor ons nu 3 uur 's nachts en aangezien we gisteren om 4:00 uur 's morgens op zijn gestaan, beginnen we langzamerhand allemaal een beetje in te storten.

Straks even een paar boodschapjes doen en dan gaan we vanmiddag een paar uurtjes plat. We hopen dan het Nederlandse ritme weer een beetje snel op te kunnen pakken!

Dank voor het meelezen met onze reisverhalen, maar vooral ook bedankt voor al jullie reacties!!!

Groetjes, Usen, Angelique, Mandy & Sascha

Laatste dag San Francisco

Vandaag de laatste dag in SF gehad. Morgen vliegen we om 7 uur 's ochtends naar Nederland terug. Vanochtend heel lekker ontbeten in het hotel en daarna de fietsen terug gebracht naar de verhuurder. Daarna naar de ducktour gegaan. Alleen was het nog dicht, dus zijn we alvast een kaartje voor de cablecar gaan kopen en even naar Starbucks voor koffie. Toen we terug kwamen was de balie gelukkig wel open en hebben we onze kaartjes opgehaald. Toen we de 'duck' ingingen, kregen we een eendensnavel, waarmee je geluid kon maken. De ducktour was erg leuk, alleen jammer genoeg leerden we niet veel extra over San Francisco, dan we al wisten. Na ongeveer drie kwartier gingen we het water in. De kinderen (waaronder ook ik) mochten in het water een stukje varen. Het was erg leuk om te doen! In het water kwamen we nog langs het stadion van de Giants. Dat is de honkbalclub van SF. Vandaag was er een wedstrijd, dus allemaal fans stonden in de rij om binnen te komen. Na de ducktour zijn we naar Ghirardelli gegaan. Dat was vroeger een chocolade fabriek en nu zitten er allemaal restaurantjes en chocoladewinkeltjes. Er waren ook nog wat machines waarbij in het kort werd verteld hoe chocolade wordt gemaakt. Toen we terugliepen kwamen we nog een paar kleine marktkraampjes tegen waar Mandy en ik een armbandje hebben gekocht. Ook zijn we nog even op een pier geweest met allemaal mooie, grote boten. Maar ook een roeiboot van 2 Engelse mannen die de Grote oceaan over zijn geroeid in 189 dagen. We hadden al wel honger gekregen, althans mama en ik. Dus zijn we pizza gaan eten bij een tentje. Het was een erg lekker pizza vond ik. Daarna zijn we naar de cablecar gegaan. Na ongeveer een halfuurtje wachten (het leek veel korter) konden we opstappen en hadden we geluk, want we konden aan de buitenkant vooraan hangen. En dat was toch wel heel gaaf! Er waren best veel schuine hellingen. En de hele tram vond het leuk als we naar beneden gingen. Twee keer leek het op een stukje van een achtbaan. Jammer genoeg waren er veel tussenhaltes, waardoor we niet in een keer door gingen. Aangekomen bij het eindpunt, waar ook een shopping mall was, zijn we nog even gaan shoppen. Daar heb ik nog een blousje gekocht. Nu zitten we op de hotelkamer en zijn we aan het luieren met laptopje, iPad, boek lezen en tv kijken en ons voorbereiden op de vlucht van morgen.  Groetjes, Sascha (Mandy, Angelique en Usen)

San Fransisco dag 2

Vanmorgen eerst weer een lokale arts bezocht, dit keer voor Mandy. Wat als een klein wondje in één mondhoek begon, is de afgelopen 1,5 week uitgebreid tot twee lippen met blaasjes, wondjes en korstjes. De tubetjes met zalf uit de lokale drogisterijen hebben niet geholpen, dus we moeten zwaarder geschut inzetten. Gelukkig verliep de afspraak vlot en stonden we binnen 30 minuten weer buiten met een lege portomonnee en twee pillen-kuren....

Het plan was om met de Cablecar naar de fietsenverhuur te gaan, maar er stond niet alleen een lange rij bij de ticketverkoop, maar ook een gigantisch lange rij om uberhaupt in te kunnen stappen. Dit zou uren gaan duren. Na wat overtuigende woorden aan onze dochters, gingen we over op plan B en zijn we gaan lopen. Dit was een hele tippel, mede door de flinke hoogteverschillen hier, maar we waren er toch weer eerder dan we hadden gedacht. Ook de meiden viel het achteraf gelukkig mee.

Rond 13 uur zijn we op de fiets vertrokken richting de Golden Gate brug, waar het op de route al drukker werd met andere toeristen, zowel te voet als op de fiets. Nadeel was daarbij dat het loop- en fietspad maar één kant van de brug open was (ivm onderhoud), waardoor zowel heengaand als terugkomend verkeer gebruik maakte van het soms smalle loop-/fietspad. Het was echt stikdruk, waardoor we ook regelmatig af moesten stappen van onze fiets, omdat we er niet meer door kwamen. Wel een beetje jammer, maar soms zit het mee en....

Uiteindelijk was het een bijzondere fietstocht, met mooi uitzicht op de skyline van San Fransisco. Aangekomen in het plaatsje Sausalito hebben we de fiesten geparkeerd en een lekker broodje gekocht, die we vervolgens lekker aan het water hebben opgegeten. Daarna nog even wat rondgekeken, voordat we we aanstalten maakten om richting Ferry te gaan, voor de boottocht terug. We keken erg op van de enorme wachtrij aan fietsen die voor deboot van 15:50 uur stond te wachten, echt honderden meters lang. Hierdoor haalden we niet alleen de boot van 15:50 niet, maar ook die van 16:20 uur niet. Vervolgens kwam het bericht dat de boot van 17 uur was gecanceld (daar stonden we dan met 13 fietsen voor ons om 16:45 uur voorin de rij...) en dat we op de boot van 17:30 moesten wachten. Om een lang verhaal kort te maken: we hebben Sascha om weten te praten en zijn alsnog ook op de fiets terug gegaan.

Voordeel: Wij hebben de Golden Gate TWEE keer over gefietst!!

Nadeel: Het heeft ons veel energie gekost, want ook hier moesten we veel klimmen.

Uiteindelijk iedereen toch wel blij en voldaan aangekomen bij Fisherman's Warf en Pier 39, waar we nog lekker wat rondgelopen en winkeltjes bekeken hebben.

Omdat we de fietsen later hadden opgehaald, mochten we deze ook langer gebruiken. Dus we besloten om op de fiets terug naar het hotel te gaan, zodat we morgenochtend ook weer op de fiets naar het vertrekpunt van de Ducktour (tocht met amfibievoertuig, dus deels door de straten en deels door het water) kunnen gaan. We realiseren ons nu wel dat dat ook weer wat hellingen met zich meebrengt, maar het naar beneden fietsen is toch ook wel heel erg lekker hoor!!

Kortom het was weer een intensieve dag, maar ook weer een heel bijzondere.

Nu lekker slapen en morgen onze laaste dag.... :-(

Groetjes van ons

San Fransisco dag 1

Vanmorgen rustig aan gedaan en wederom buiten kunnen ontbijten in Mariposa. Daarna voor de laatste keer alles weer in de auto geladen en op pad gegaan richting San Fransisco. We hadden een mooie route door een aantal typische Amerikaanse dorpen/plaatsen. Na een zelfgesmeerde lunch onderweg, reden we tussen 13 uur en 1330 uur San Fransisco in. Onderweg alle tijd gehad om ons in te lezen, dus we reden direct door naar Alamo Square met de mooie Victoriaanse huizen. Hier even rondgelopen in het park en natuurlijk weer verschillende foto's gemaakt. We merkten wel dat het hier frisser was, dan we tot nu toe gewend waren. Rond de 18-20 graden, dus probeerde we zoveel mogelijk in de zon te blijven.

Na Alamo Square zijn we doorgereden naar ons hotel, dat in het centrum van San Fransisco ligt en redelijk luxe is. Bij het inchecken krijgen we te horen dat we ge-upgrade zijn naar een grotere kamer. Dit vinden we uiteraard niet erg! De kamer blijkt inderdaad erg groot te zijn. Wel heerlijk in ons laatste hotel. Nadat we ons gesettled hebben op de kamer en wat e-mail en reacties op ons blog (Veel dit keer! Erg leuk!) gelezen hebben, gaan we onze auto terugbrengen naar Hertz. Dit is heel handig op loopafstand van het hotel. Oh ja, wel allemaal een vest en sweatshirt meegenomen, want we lopen direct door naar andere bezienswaardigheden in de buurt.

Na het terugbrengen van de auto zijn we eerst naar Union Square gelopen(...wat de meiden eerst nog verwarde met ONION square...). Eendrukplein met vooral duurdere en luxe winkels. We werden verrast doordat twee mensen aan het abseilen waren van het gebouw van het Hyatt hotel. Eerst twijfelden we of het wel echt was, maar het bleek inderdaad echt te gebeuren. Echt wel heeeeeeeeeeeeel erg hoog hoor!

Daarna zijn we doorgelopen naar China Town waar we lekker hebben rondgeneusd in de verschillende kleine winkeltjes met snuisterijtjes en ook veel rommel. Een hele belevenis! Het koelde ondertussen wel steeds meer af, dus we 'vluchten' af en toe ook een winkel in om weer even op te warmen.

Op de terugweg naar het hotel lekker pizza gegeten in restaurantje met de naam 'Piraat'. Verrassend lekkere pizza's trouwens. Rond 20:15 liepen we terug richting het hotel, waar de meiden nog energie over hadden om nog wat te gaan sporten in de fittnessruimte van het hotel. Usen en ik liggen lui op de bedden naar de tv te kijken, foto's op de laptop zetten, selecteren voor het blog en dit verhaaltje schrijven. Heerlijk trouwens dat ze hier op tv ook overal de bekende series als Bones, House, Law en Order en Criminal Minds hebben.

Morgenochtend worden we rond 10 uur bij een van de pieren verwacht om onze fietsen op te halen. We gaan in ieder geval over de Golden Gate brug fietsen, maar we hebben de fietsen ook de rest van de dag tot onze beschikking. Dus we gaan morgen lekker op pad om San Fransisco verder te ontdekken! We hebben er al zin in!

Maar nu lekker slapen.

Groetjes, Usen, Angelique, Mandy en Sascha

Yosemite dag 2

Onze tweede dag in Yosemite willen we graag weer een zogenaamde trial (klim-wandeling) lopen. We hebben dit keer een heftige uitgezocht van 15 km (7,5 heen en 7,5 terug) met een klim van totaal bijna 1000 meter. We hebben de wekker om 7:30 uur gezet, zodat we niet teveel in de hitte van de dag hoeven te lopen en we hebben er (echt!) allemaal zin in!

Maar poeh, wat was het een pittige tocht zeg! Op de heenweg hebben we 2,5 uur bijna alleen maar geklommen, maar een paar kleine stukken op de route waren vlak. Onderweg durfden we eigenlijk niet aan de mensen die terugkwamen (en waarvan wij dachten dat zij allemaal de klim heen al klaar hadden -> later bleek bijna iedereen alleen de afdaling te doen...) te vragen of het nog ver was. Uiteindelijk hebben we dat na anderhalf uur toch gedaan, maar toen die man nog 1,5 uur zei geloofden we hem niet. 'Hij onderschat ons' zei Sascha nog en ik beaamde dat. Toen we even later nog iemand tegen kwamen konden we het niet laten om het nog een keer te vragen. Deze man zei 'nog ongeveer 1 uur en 20 minuten' en hij gaf aan dat verderop een bord stond met 3 miles gehad (4,8 km) en nog 1,6 te gaan. Toen moesten we toch aannemen dat deze inschatting in de buurt van de waarheid moest liggen. Uiteraard gaf dit wel wat teleurstelling (wij hadden bedacht om het in 2 uur te lopen...), maar we herpakten onszelf en gingen vol goede moed verder. We liepen gelukkig het grootste deel van de heenweg (en later ook terug) in de schaduw van de bomen en de berg die we aan het beklimmen waren. Uiteraard zijn we onderweg heel wat keer gestopt en water gedronken en mentosjes gegeten.

Tijdens de klim genoten van het steeds wisselende uitzicht, waarbij we ook op een gegeven moment hoger waren dan de enorme waterval aan de overkant van de vallei. Natuurlijk ook veel hagedissen, eekhoorns, vlinders, vogels en uiteindelijk ook een slang(etje) gezien. Alleen hebben we jammer genoeg geen beer aan ons lijstje toe kunnen voegen.

Toen we uiteindelijk om 12:30 uur op de top aankwamen, werd onze inspanning beloond met een geweldig en indrukwekkend uitzicht. Hier was het overigens enorm druk met mensen die bijna allemaal met bus en auto naar dit 'Glacier Point' waren gekomen. We hadden wel even behoefte aan een petje met 'wij zijn naar boven gelopen!!!', maar die verkochten ze daar niet. Wel gelukkig weer die grote cornetto's, die weer heerlijk smaakten.

Na een uurtje zitten en van de verschillende uitkijkpunten genieten, waren we klaar voor de terugtocht. Weer vol goede moed, hadden we bedacht dat we dit toch wel in twee uur moesten kunnen redden. Naar beneden zou toch een stuk makkelijker lopen. Maar dat viel niet helemaal mee. Uiteraard hadden we nog de klim van de heenweg merkbaar in de benen, maar ook was op een groot deel het wegdek dusdanig 'korrelig' dat we op moesten passen om niet uit te glijden. We hebben met elkaar dan ook heel wat gegleden, maar meestal konden we onszelf of elkaar 'opvangen'.

Uiteindelijk bereikten we na 2 uur en een kwartier het dal. En wat waren we blij en trots!

's Morgens hadden we ons al bedacht dat we na deze klim wel wilden zwemmen in de rivier die door het dal loopt (met leuke strandjes), dus we hadden badlakens, zwemkleding en slippers meegenomen. Wat een heerlijk gevoel trouwens om na ongeveer 6 uren je schoenen en sokken uit te doen en je slippers aan te trekken!!

De rivier bleek trouwens wel extreem koud te zijn, maar ik had met Sascha afgesproken om te gaan zwemmen, dus nu moesten we wel. Maar jeetje, dit kostte echt heel veel moeite. Aangezien ik stoer had gezegd dat het niet erg was als het erg koud was, kon ik het niet maken om nu moeilijk te doen. Maar hierbij vergeleken was het water in het riviertje bij Moab vorige week bijna warm te noemen. Kortom, zo gezegd zo gedaan. Sascha kon nu niet achterblijven en ook Mandy is later 'door gegaan'. Stoer hoor! En ook een heerlijk gevoel trouwens als je dan weer uit het water heerlijk in het zonnetje op het strandje kan gaan zitten. Echt heerlijk even relaxen na onze inspanning. Weer dat vakantiegevoel!!!

Eind van de middag weer richting ons hotel gereden (jammer genoeg 1,5 uur rijden) en heerlijk een Whopper gegeten bij de Burger King (sorry Theo, maar echt heerlijk!).

Nu is het inmiddels 22 uur en ben ik met heel veel geduld (grrrrrrrrrrrr!!!!) de foto's 1-voor-1 aan het uploaden. Usen zit tegenover me met zijn iPad en we zijn inmiddels aan ons tweede flesje Corona begonnen.

Ik hoop dat het straks lukt om beide verhalen ook nog een beetje op tijd op de site te krijgen. De foto's van deze dag doen we dan morgen maar...

Morgen slapen we eerst lekker uit en rijden dan naar onze laatste bestemming San Fransisco!!!

Groetjes van ons viertjes.