mandysaschainUSA.reismee.nl

Tweede dag New York

Zondag 8 augustus, mijn verjaardag.

De dag begint met twee cadeautjes van Mandy en Sascha: een mooie zwart-zilverkleurige ring en een paar hele leuke zilverkleurrige oorringen en een lieve verjaardagskaart van mijn moeder. En daarnaast heel veel lieve felicitaties via WhatsApp, sms en FB. Daarna starten we de dag op mijn verzoek met pancakes in het restaurant dat verbonden is aan het hotel. Mandy heeft bij haar baas de Blokker als verrassing nog twee kaarsjes gekocht, zodat het hele restaurant nu ook mijn leeftijd kent :-(

Na dit heerlijke ontbijt gaan we met de metro naar de zuidpunt van Manhatten om met de gratis ferry naar Staten Island te varen, hiermee varen we langs het vrijheidsbeeld en hebben we ook een prachtig uitzicht op de skyline van New York. Terug aan de wal van Manhatten lopen we, onder de indruk van alle reusachtige gebouwen om ons heen, via Wallstreet en Trinity church (nu onvoorstelbaar dat dat ooit het hoogste gebouw was...) naar 9/11 Memorial / Ground Zero. De twee grote 'kraters' zijn mooi en indrukwekkend, zeker met alle namen van de slachtoffers die erop zijn aangebracht. Ook daar vergapen we ons trouwens weer aan alle enorme bouwwerken om ons heen, vooral de nieuwe WTC-toren spant daarbij de kroon. We voelen ons nietig...

We vervolgen onze wandelroute naar de Brooklyn Bridge en zien de brug bij bet water torenhoog boven ons. Geen trap...foutje...de opgang van de brug blijkt een heel stuk landinwaarts te liggen. Omdat we er toch wel graag op willen lopen, moeten onze vermoeide benen ons nog een paar kilometer dragen. Maar we laten ons niet kisten! Het is, mede door zijn leeftijd, een bijzondere brug. Jammer genoeg hadden alleen wel heeeeeel veel mensen bedacht om die dag op de brug te lopen... het werd een wandeling in file, maar met als voordeel dat we ook heerlijk mensen konden kijken en die heb je daar in alle soorten en maten!!!

Na het trotseren van een stukje Brooklyn Bridge zoeken we een metrostation op, die ons naar onze laatste bezienswaardigheid brengt: de Highline. Na eerst wat energie (biertje!) op te hebben gedaan aan de voet van de Highline, zijn we dit park ingegaan. Het is een fraai park dat is aangelegd op een oude treinspoorlijn dat tussen de 5 en 10 meter boven de grond ligt. Een heerlijke wandeling die eindigt in de straat van ons hotel. Mijn verjaardag ronden we vervolgens af met een heerlijk en gezellig etentje in het restaurant naast het hotel! Topdag!

Thea de Leeuw

Geweldig om te lezen hoe jullie genietenen en zo herkenbaar allemaal voor Ton en mij.