mandysaschainUSA.reismee.nl

Yosemite dag 1

De dagen lijken in onze laatste week wel sneller te gaan dan in de eerste twee weken...

Vanmorgen uit Mammoth Lakes vertrokken richting Yosemite National Park. Omdat we de dag nuttig willen besteden, zetten we de wekker op 7 uur. Na een snel ontbijt in het hotel rijden we volgens plan om 8 uur weg (ja, we houden niet van haasten...).

Mammoth Lakes ligt gelukkig dichtbij Yosemite National Park, dus voor we het weten rijden we op de zogenaamde Tiogapass naar 3000 meter hoogte met links en rechts telkens een prachtig uitzicht. Achter ons in de auto horen we de meiden ook al uitspraken doen als: 'Oh, dit is echt mooi.' Erg leuk om te horen trouwens!

Yosemite is een prachtig mooi park met hele afwisselende natuur en heel veel groen en veel beekjes, riviertjes en watervallen. Jullie moeten de foto's bij ons thuis (...ik ben al enige dagen geleden over de grens van 1000 foto's heen gegaan...) nog maar eens komen kijken als jullie dat leuk vinden! Uiteraard gaan we nog flink schonen in de foto's, maar dat doen we liever met een groter scherm.

We rijden via de Tiogapass eerste de 'hoofdroute' van oost naar west door het park heen. Dit is al een prachtige route, waar we de eerste 3 a 3,5 uur onze ogen uitkeken (oke, Sascha wilde nog wel eens overschakelen naar een boek of de iPad, maar de meeste tijd hadden beide meiden ook veel aandacht voor buiten). We zijn vaak gestopt op mooie uitkijkpunten en uiteindelijk rond 1130 uur hebben we de afslag richting 'De Vallei' genomen.

Op deze route gaan we eerst op zoek naar een plek om een broodje te smeren en dat wordt uiteraard weer een plekje aan de rivier. Hoe dichter we bij het centrum van de Vallei komen, des te drukker het wordt. Het wordt zelfs irritant druk als we op een gegeven moment nog maar nauwelijks een parkeerplek kunnen vinden bij bijvoorbeeld een van grote watervallen. Maar het is erg indrukwekkend allemaal. Allemaal weer erg groot hier, met steile rotswanden tot meer dan 1,5 km hoogte en ook watervallen van meer dan 700 meter.

Als we om 1430 uur uitgekeken zijn in de Vallei, besluiten we nog naar de zuidpunt van het park te rijden om daar de enorme Seqoia-bomen te kunnen zien. Onderweg nog even een lekkere cornetto gekocht (Extra Large natuurlijk!), voor wat extra energie. Rond 1530 hebben we uiteindelijk een klein rondje in de Mariposa Grove gelopen, omdat de Seqoia-bomen toch wel erg ver uit elkaar liggen en we al een lange dag achter de rug hebben. Uiteraard hielp het ook niet dat de meiden weinig onder de indruk waren van deze giganten. Educatief en pedagogisch verantwoord hebben we nog geprobeerd om aan te geven dat dit toch wel hele bijzondere bomen zijn (sommigen meer dan 1800 jaar oud, even groot als een wolkenkrabber). Maar we besloten om het bij een stuk of 10 seqioa's te laten en zijn via de zuidingang van Yosemite naar ons volgende hotel gereden.

We concludeerden wel met elkaar dat het weer een prachtige dag was.

Rond 1830 uur kwamen we bij ons 1-na-laatste hotel aan en hebben we nog een hapje gegeten in het bijbehorende restaurant. Prima gegeten met weer enthousiaste bediening en grote porties die we (op Usen na) zoals gewoonlijk niet helemaal op kregen.

De gratis Wifi in het hotel blijkt van slechte kwaliteit te zijn. Vandaar ook de vertraging in deze berichten. Usen en ik zitten nu (donderdagavond 21 juli) inmiddels al een uur bij het gebouw van de receptie van het hotel waar het internet 'iets' beter is. De meiden zijn nog even voor een duik naar het zwembad.

Theo

Bedankt voor jullie waarschuwing over de sequioa's . We gaan met Alexander ook naar een redwoods bos in Noord California. Hopelijk maakt een heel bos wel indruk.
Ik ben blij dat het gelukt is met de wifi.